Testimonial Paul

Paul kan bijna 15 kaarsjes uitblazen op zijn project bij Infrabel in de afdeling studie seininrichting voor vernieuwingsprojecten in het Europees kader ETCS. “Ik werkte hier al aan verschillende projecten voor de regio Antwerpen en Limburg. Hét buzzwoord is hier veiligheid, en ik vind het belangrijk dat ik daaraan een bijdrage kan leveren. Ik wil bij Infrabel blijven tot ik op pensioen ga. Ik ken de sector en de collega’s en dat voelt goed aan.”

 

Hoe het allemaal begon

 

Paul studeerde af als industrieel ingenieur, maar had eigenlijk nog een andere droom. “Mijn oorspronkelijke plan was om in het onderwijs te gaan staan, als sportleraar. Mijn sportleraar in het middelbaar combineerde lesgeven met kinesitherapie. Die combinatie sprak me ook aan. Ik koos uiteindelijk toch voor een studie ingenieurswetenschappen omdat het als sportleraar niet gemakkelijk is om een vaste betrekking te krijgen. En naast sport was techniek één van mijn interesses.”

 

In 1996 startte Paul als consultant bij Absolem (toen nog De Valck Consultants). “Ik heb die eerste jaren verschillende projecten gehad in de machinebouw: ik startte bij Atlas Copco, ging dan naar Philips-

 

Perron-geluk

 

De zoektocht naar een volgend project, leidde tot gesprekken met Infrabel: “Ik had bij Atlas Copco veel ervaring opgedaan over stuurkasten, dat sprong bij Infrabel in het oog. De dag na mijn gesprek mocht mijn collega Ivo langsgaan voor een sollicitatiegesprek. We werden allebei aangenomen: ik als projectingenieur, Ivo als tekenaar. Maar in de praktijk deden we veel hetzelfde en konden we samenwerken.”

 

Paul heeft bij Infrabel al aan verschillende veiligheidsprojecten mogen meewerken. Een project duurt ongeveer 2 jaar. De studie, tekenbureel, aannemer, opvolging, parrametrering, buiten dienst stellingen en uiteindelijk de indienstneming met de technische ploegen van Infrabel. “De dienst waar ik voor werk, 'seininrichting',  is het ingenieurs- en studiebureau voor de vernieuwing van spoorwegtechnologie. Projecten die bekendheid krijgen mede omdat ze vanuit Europa worden gestuurd. Daar blijven nieuwigheden in komen, en uiteraard moeten de seinsystemen constant goed opgevolgd en onderzocht worden. Zonder seinsysteem kan een trein niet veilig rijden.”

 

Op dit moment wordt er druk gewerkt aan de implementatie van ETCS, een veiligheidssysteem dat de kans doet verminderen dat een trein door het rood rijdt. “Zo’n typische vraag is of je nog weet waar je was en wat je aan het doen was toen je het nieuws hoorde van 9/11, of de dood van een bekend persoon. Wel, ik weet nog exact wat ik aan het doen was toen ik het nieuws vernam van het treinongeval in Buizingen: ik was met mijn gezin op skivakantie, en we zaten aan de ontbijttafel. Dat ongeval was veroorzaakt doordat een trein door het rood reed. Bij Infrabel was het toen alle hens aan dek. We moesten tot het kleinste detail achterhalen wat er gebeurd was, en hoe we dat in de toekomst konden vermijden. Veiligheid is altijd een prioriteit, maar een ongeluk zit in een klein hoekje… Op dit moment zijn we bezig aan ETCS, of ‘European Train Control System’. We zijn één van de enige landen in Europa dat hier zo ver in staat, op dat vlak zijn we echt een pionier ten opzichte van onze buurlanden.”

 

Maar wat houdt dat nu allemaal exact in? “Om het treinverkeer vlot en veilig te doen verlopen, worden er seinen geplaatst. Die seinen kunnen bijvoorbeeld rood, geel, dubbel geel, … aangeven. Voor die seinen worden bakens geplaatst. De seinbeelden worden via een mobiel telefoonnetwerk (GSM-R) doorgestuurd naar de bakens. ECTS is een automatisch veiligheidssysteem dat het risico zo klein mogelijk moet maken dat de machinist met de trein door het rood rijdt. De bakens ‘communiceren’ constant met de seinen en de treinen die zich op het spoor bevinden. Door te onderzoeken hoe en waar we die bakens moeten plaatsen, kunnen we alles goed monitoren en eventueel bijsturen waar nodig.”

 

Kan jouw bedrijf of project nog versterking gebruiken? Wil jij graag weten welke Absolem Ambassador voor jou de match made in heaven is? Neem dan zeker een kijkje tussen onze beschikbare consultants of neem contact op met ons team. 

 

 

Vraag of opmerking?

Heb je nog een vraag of opmerking? Ben je benieuwd wat ons team voor jouw organisatie kan betekenen? Laat het ons weten.

 

Stuur ons een bericht