Waarom is industriële digitalisatie zo belangrijk in de maakindustrie?

Industrie 4.0. Industriële digitalisatie. Digital transformation. Je wordt vandaag de dag als bedrijfsleider of manager doodgemept met dit soort termen. Ze zijn belangrijk, maar tegelijk ook al zo vaak en zo lang gebruikt, dat ze alle mening hebben verloren. Nochtans is digitalisatie van cruciaal belang voor de industrie. Waarom? Dat proberen we je in deze blogpost via een paar heldere punten duidelijk te maken. In latere blogposts gaan we dan in op de hoe en wat van het digitalisatieverhaal.

 

Uit een bevraging door Agoria bij Belgische industriële kmo’s blijkt dat 80% van onze KMO’s gelooft dat digitaliseren opportuniteiten met zich meebrengt. Ze zien de opportuniteit, maar blijven tegelijk sceptisch: minder dan de helft is ervan overtuigd dat investeren in digitalisatie ook effectief een impact gaat hebben. De sense of urgency ontbreekt.

 

Net die terughoudendheid kan op termijn parten gaan spelen. (Buitenlandse) concurrenten zullen voorsprong nemen, en onze bedrijven zullen daardoor mooie opportuniteiten missen. Tegelijk houden we de paradox van de digitale transformatie onterecht in leven. Zodat het draagvlak en mindset die daarvoor nodig zijn, verder afkalven.

 

Waarom nu starten met industriële digitalisatie?

 

Er zijn een aantal goede redenen om vandaag al te starten met industriële digitalisatie. We zetten de belangrijkste voor je op een rij.

 

Verhogen van je efficiëntie

 

Hoe meer inzicht je hebt in je productieproces, hoe efficiënter je het kan gaan organiseren. Stel jezelf gewoon even de vraag: heb jij een duidelijk idee waar de bottlenecks zitten in je prces? Welke machines het meest efficiënt zijn? Hoe lang ze werken en stilstaan? Wat de impact is van een panne? Als je die vragen niet meteen kan beantwoorden, is digitalisatie een belangrijk hulpmiddel. Door data te verzamelen van je machines en die realtime te tonen, krijg je meer inzicht in het gehele productieproces. Zo kan je sneller knelpunten of problemen aanpakken. Dat vertaalt zich in meer efficiëntie en minder afval.

 

Hogere marges

 

Doordat de verschillende machines of onderdelen van het productieproces efficiënter worden, dalen je kosten, zal je meer produceren en verhogen je winstmarges. De vehoging van de efficiëntie zorgt dus voor meer opbrengst.

 

Zinvoller werk

 

Bedrijven moeten hun model in vraag durven stellen en bedrijfsprocessen herdenken. Zo verliezen (te) veel mensen nu (te) veel tijd aan weinig zinvolle taken. Taken die perfect geautomatiseerd kunnen worden en vaak zelfs beter uitgevoerd worden met wat technologie.  Dat geeft medewerkers meer tijd voor zinvoller werk met meer toegevoegde waarde, zoals product- en procesoptimalisatie bijvoorbeeld. Dat automatisatie ten koste gaat van (weinig zinvolle) jobs, is dus geen argument. Het is eerder: er wordt tijd vrijgemaakt om zinvol en boeiend werk te doen.

 

Doelgerichte innovatie

 

Digitalisatie en globalisering zorgen ervoor dat je locatie niet langer bepaalt waar je activiteiten ontplooid zullen worden. De focus komt steeds meer te liggen op welke toegevoegde waarde je nog kan bieden. En om op dat vlak de strijd te kunnen blijven aangaan met (buitenlandse) concurrenten, heb je doelgerichte innovatie nodig. Analyse van de verzamelde data laat je toe om juiste beslissingen te nemen en beter en verder vooruit te kijken. Het inzicht dat je krijgt helpt om doelgerichter te innoveren en voorsprong te nemen op concurrenten.

 

Tijd voor een digitaal ecosysteem

 

Wat we nodig hebben, is een transformatie naar een totaal nieuwe manier van bedrijfsvoering. Eén waarin technologie noodzakelijk is, maar waar de mensen, klanten en leveranciers gehoord worden en centraal staan: de klantervaring is belangrijk. Technologie is hier de sleutel. Het verbindt een bedrijf met zijn klanten, leveranciers en partners.

 

20220308 - Absolem - 6329

 

Maar die switch hebben we in ons land nog niet of onvoldoende gemaakt. Uit angst voor het onbekende? Uit scepticisme? Uit onwetendheid? De cijfers zijn alleszins alarmerend:  uit de hierboven aangehaalde studie van Agoria blijkt immers dat amper 10% van de Vlaamse industriële bedrijven goed scoort op vlak van digitalisatie, en zich met trots ‘digitaal volwassen’ mag noemen.

 

Stapsgewijze aanpak

 

Tijd dus om actie te ondernemen en de voordelen van digitalisatie de overhand te laten nemen op de bedenkingen. Met altijd een belangrijk ding in het achterhoofd: digitaliseren mag geen doel op zich zijn, maar een middel onderbouwd door een visie en strategie. Want waar het om draait is om toegevoegde waarde te creëren.

 

Waar dat begint, bepaal je zelf. In de praktijk zie je dat het digitaliseren van de eigen processen vaak het eerste wapenfeit is. Maar ook verder liggen de opportuniteiten voor het rapen.

 

Wij hebben eigen technologie en een eigen aanpak ontwikkeld op maat van kleine en middelgrote productiebedrijven. Met beperkte ingrepen en stapsgewijs maken we digitalisatie op een betaalbare en haalbare manier beschikbaar voor elk bedrijf. Met telkens het belangrijkste doel in het achterhoofd: ervoor zorgen dat wat we doen ook effectief meerwaarde biedt en het productieproces inzichtelijker maakt en optimaliseert. "Start small, scale fast" is het motto. Maar daarover vertellen we meer in een volgende blogpost.

 


 

Doe een gratis digital maturity scan

 

We hebben samen met Thomas More een gratis digital maturity scan ontwikkeld speciaal voor kleine en middelgrote productiebedrijven. Met deze scan kan je eenvoudig nagaan hoe ver jouw bedrijf staat in de automatisering en digitalisering van je productieproces. De scan neemt ongeveer 30 minuten van je tijd in beslag om volledig in te vullen. Achteraf krijg je dan een gepersonaliseerd rapport met de resultaten en belangrijkste aandachtspunten. Nieuwsgierig?

 

Begin de gratis digital maturity scan

 


 

Meer, meer , meer…


Wil je nog meer informatie over industriële digitalisatie? Bekijk dan zeker ook volgende pagina’s op onze website:



Graag een vrijblijvend gesprek? We bekijken graag een keer samen jouw concrete business case. Face-to-face of virtueel. Zonder dat het meteen een salesgesprek hoeft te worden. Laat het ons even weten.

 

Plan een vrijblijvend gesprek